Yama și Niyama: regulile mici care aduc schimbări mari

 

Instructorul de yoga Eugen Mirtz în timpul unei prelegeri la Centrul de Yoga Alchimia Vietii despre principiile Yama și Niyama, fundamentele eticii yoghine

Introducere: etica invizibilă din spatele oricărei transformări

În orice tradiție spirituală autentică, începutul nu este niciodată spectaculos.
Nu constă în puteri, posturi sau revelații, ci în clarificarea atitudinii interioare.

În yoga, acest început se numește Yama și Niyama – cele două fundamente pe care Patañjali a așezat întreaga construcție a Yoga Sutra. Ele sunt mai mult decât „reguli morale”: sunt legi subtile ale armoniei, prin care ființa umană se acordă cu ordinea divină a existenței.

Textele yoghine spun limpede: fără Yama și Niyama, orice altă etapă – fie ea postură, respirație sau meditație – devine lipsită de rădăcină.
Pentru că nu poți urca pe o scară spirituală dacă pământul de sub tine este instabil.

Adevărata practică yoga începe atunci când omul își reordonează relația cu lumea și cu sine însuși.


Yama – armonizarea cu lumea exterioară

Cuvântul Yama provine din rădăcina sanscrită yam, care înseamnă „a controla”, „a modera”, „a îndruma”.
Dar sensul nu este acela al reprimării, ci al orientării conștiente a energiei în direcția binelui.
Yama reprezintă, în esență, arta de a trăi printre oameni fără a te pierde pe tine însuți.

Tradiția clasică enumeră cinci yama-uri: Ahimsa, Satya, Asteya, Brahmacharya și Aparigraha.
Acestea nu sunt simple reguli etice, ci forțe transfiguratoare: fiecare cultivă un curent subtil care purifică un aspect al ființei.


Ahimsa – absența oricărei forme de violență

Ahimsa este temelia întregii filozofii yoghine. Înseamnă mai mult decât „a nu ucide” sau „a nu răni”.
Ea indică o stare de conștiință în care nu mai există separare.
Adevărata non-violență nu este o alegere morală, ci o consecință naturală a percepției unității.

Când ființa devine conștientă că aceeași viață pulsează în toate, nu mai poate acționa distructiv.
Prin Ahimsa, omul încetează să vadă în celălalt un „dușman”, ci o reflexie a propriei sale esențe.

Swami Vivekananda spunea că „Ahimsa este o putere pozitivă, nu absența forței; este energia iubirii manifestată conștient”.
Ea dizolvă rădăcina karmei negative și creează terenul pentru adevărata pace lăuntrică.


Satya – adevărul ca expresie a realității divine

Satya, al doilea principiu, înseamnă „adevăr”, dar nu în sensul simplist al veridicității.
În Yoga Sutra (II.36), Patañjali afirmă: „Când omul se stabilizează în Satya, acțiunile sale devin rodnice.”

Adevărul, în sens yoghin, este coerența între gând, cuvânt și faptă.
Dar și mai profund, este alinierea ființei la realitatea universală.
Un om care trăiește în Satya nu mai deformează realitatea prin frică, dorință sau orgoliu. El devine transparent față de adevăr, asemenea unei oglinzi limpezi în care se reflectă lumina divină.

În tradiția vedantină, Satya este unul dintre cele trei atribute fundamentale ale lui Brahman – Sat-Chit-Ananda: Ființă, Conștiință, Fericire.
A trăi în adevăr înseamnă, deci, a trăi în acord cu însăși natura divină a existenței.


Asteya – respectul față de ordinea cosmică a darului

Asteya, literalmente „a nu fura”, se extinde mult dincolo de sfera materială.
El exprimă recunoașterea faptului că nimic nu ne aparține cu adevărat, ci totul ne este dăruit temporar pentru a fi folosit cu înțelepciune.

Furtul, în sens subtil, apare ori de câte ori luăm fără să oferim echilibru:
când dorim mai mult decât merităm, când consumăm fără recunoștință, când ne atribuim meritele altora.
Prin contrariu, Asteya cultivă spiritul generozității și încrederea în abundența divină.

Textele spun că atunci când ființa se stabilizează în Asteya, „toate comorile îi vin firesc”.
Aceasta nu e magie, ci lege naturală: cel care nu mai fură energie din univers, devine el însuși sursă de energie.


Brahmacharya – orientarea forței vitale către sacru

De obicei, termenul este tradus drept „celibat” sau „castitate”.
Dar sensul original este mult mai vast: brahman – Absolutul, charya – a merge, a trăi.
Prin urmare, Brahmacharya înseamnă „a trăi în conștiința sacrului”.

Nu e o negare a energiei, ci o sublimare a ei.
Fiecare ființă umană posedă o forță imensă – energia creatoare, ojas.
Când este risipită prin plăceri, pasiuni sau dependențe, ea se epuizează;
dar când este orientată spre scopuri nobile, se transformă în lumină, claritate și inspirație.

În toate marile tradiții, această transformare a energiei este considerată calea regală către înțelepciune.
Brahmacharya nu înseamnă a evita viața, ci a o sacraliza.


Aparigraha – libertatea de a nu poseda

Aparigraha este neatașamentul, simplitatea conștientă.
El eliberează ființa din mrejele acumulării, posesivității și fricii de pierdere.
Când omul nu mai caută să „țină” totul, viața poate curge liber prin el.

În Yoga Sutra (II.39), Patañjali afirmă: „Pentru cel care este ferm stabilit în Aparigraha, cunoașterea vieților trecute se revelează.”
Aceasta sugerează că neatașamentul nu e doar o virtute etică, ci o poartă către memorie spirituală.

Aparigraha nu e sărăcie, ci bogăția celui care nu mai depinde de obiecte pentru a fi întreg.
Prin el, ființa reintră în fluxul natural al dăruirii și primirii, fără teamă.


Yama și Niyama – cele două aripi ale aceleiași păsări

Yama fără Niyama devine moralism.
Niyama fără Yama devine izolare spirituală.
Împreună, ele creează armonia perfectă între exterior și interior, între acțiune și contemplație.

De aceea, Patañjali a așezat aceste două trepte la începutul drumului yoghin: fără echilibru etic și igienă interioară, meditația devine doar o tehnică fără rădăcini.

Când Yama și Niyama sunt integrate sincer, întreaga viață devine o practică yoga.
Fiecare gest, fiecare cuvânt, fiecare alegere reflectă ordinea divină a existenței.


Concluzie: începutul adevăratei transformări

Într-o lume care valorizează performanța exterioară, Yama și Niyama ne întorc spre esență.
Ele nu cer să renunțăm la viață, ci să o trăim cu luciditate și sacralitate.

Aceste principii nu sunt legi impuse din afară, ci ecouri ale ordinii divine înscrise în însăși structura conștiinței umane.
A le urma înseamnă a redeveni aliniați la ritmul universului, acolo unde nu mai există conflict între ceea ce suntem și ceea ce trăim.

Așa se naște adevărata pace: dintr-o etică vie, trăită clipă de clipă.


Yantra Shambalei logo-ul oficial al Centrului de Yoga Alchimia Vietii, fondat de Eugen Mirtz
Cu recunoștință, Alchimia Vietii și Eugen Mirtz

Citește și celelalte articole dedicate înțelegerii profunde a etapelor yoga pe blogul Centrului de Yoga Alchimia Vietii și articolul despre Yama și Niyama scris de către Eugen Mirtz pe blogul personal al acestuia.

Care dintre aceste principii simți că ți-a influențat cel mai mult înțelegerea despre tine și lume? Scrie-ne în comentarii – împărtășirea experienței tale poate fi inspirația altcuiva.

Comentarii